środa, 15 stycznia 2014

Proces zarządzania projektem

Fazy cyklu życia projektu dzieli się na różne etapy. Poniższa tabela obrazuje poszczególne koncepcje podziału cyklu życia projektu.

Autorzy:
Koncepcje faz cyklu życia projektu:
Project Management Institute
Inicjacja
Planowanie
Wykonanie
Nadzór
Zamkniecie projektu


Eric Verzuh
Inicjacja:
Koncepcja
Planowanie
Wykonanie
Zamknięcie


Amadeus Polska
Propozycja
Pomysł i plan
Konstruowanie
Akceptacja
Transformacja


Zgodny z: Project Cycle Management
Programowanie
Identyfikowanie
Formułowanie
Wdrożenie
Ocena i audyt


J.P Lewis
Koncepcja
Definicja
Projektowanie
Rozwój
Zastosowanie
Zakończenie

W. Kruger
Impuls
Planowanie
Realizacja
Włączenie



R. Haberfeller
Impuls
Studia wstępne
Studia główne
Studia szczegółowe
Budowa systemu
Wdrażanie systemu
Wyłączenie z użytkowania
R. Keeling
Konceptualizacja
Planowanie
Wdrożenie
Zakończenie



PRINCE2
Przygotowanie
Inicjowanie
Zarządzanie Strategiczne
Sterowanie etapem
Zarządzanie wytwarzaniem
Zarządzanie zakresem etapu
Zamykanie
George Pitagorsky, PMP
Ogłoszenie idei
Zapoczątkowanie
Planowanie
Wykonanie
Kontrola
Zamknięcie
Stałe ulepszanie
Opracowanie własne

Według  Z. Szyjewskiego „w zależności od konkretnego projektu zarówno rozkład intensywności, jak i czas trwania procesów mogą być różne. W przypadku wykorzystywania podwykonawców możemy skoncentrować się na procesach planowania i kontroli pozostawiając procesy wykonawcze podwykonawcom”.

Nakładanie się różnych  procesów w poszczególnych fazach projektu.


Podczas każdego z wymienionych etapów projektu, należy pamiętać o procesie podejmowania decyzji, w którym to najważniejszymi czynnikami są: czas i stosunki między ludźmi. Podejmowanie decyzji łączy sytuację organizacji projektowej w jakiej obecnie się znajduje z działaniami, które możliwości wyboru menadżerowie uważają za realne lub pożądane. Dlatego też cele na przyszłość są w pewnym stopniu oparte na doświadczeniach z przeszłości.

Racjonalny model podejmowania decyzji

Podczas dobrej identyfikacji pierwszego etapu (zbadania sytuacji), kolejne stają się łańcuchem łatwiejszym do rozgryzienia, ponieważ w pierwszym etapie (przy zdefiniowaniu problemu) pojawia się niejasność, która wynika stąd, że zdarzenia lub zagadnienia, przyciągającą uwagę kierownika, mogą być przejawem bardziej zasadniczej i wszech obecnej trudności.
            Posiadanie umiejętności podejmowania szybkich i efektywnych decyzji pozwala na przejście przez wszystkie fazy projektu z zadawalającym wynikiem.

10 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ogólnie samo pojęcie zarządzanie jest bardzo szerokie i można je stosować na wielu obszarach. Dlatego tak ważne jest również dbanie o relacje z klientem. Dzięki systemom CRM https://craftware.pl/jaki-crm-wybrac-dla-malej-firmy takie zarządzanie staje się dużo łatwiejsze i bardziej przyjazne.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ważne rzeczy jakimi są zarządzanie niestety bardzo często nie są dostrzegane w wielu firmach. Ja odkryłam system zarządzania dokumentacją https://www.connecto.pl/system-dms-connecto/ który w pełni zaspokaja moje firmowe potrzeby. Jest to niezwykłe, że tak proste rozwiązania mogą naprawdę pomóc.

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę, że odpowiednie systemy do zarządzania projektami pozwolą w znacznym stopniu na optymalizację całego procesu. Dlatego chętnie korzystam z tego rodzaju rozwiązań, które znacznie ułatwiają mi pracę i podnoszą jej efektywność. Polecam sprawdzone oprogramowanie Ready_™ Zarządzanie projektami które wdrożyłam kilka lat temu w firmie i doskonale się sprawdza.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ogólnie samo zarządzanie projektami czy całą firmą jest dość ważną kwestią w przedsiębiorstwie. Ja jestem zdania, że tak jak napisano w https://startkariery.pl/zastanawiasz-sie-nad-wdrozeniem-crm-w-swojej-firmie-wyjasniamy-jak-to-wyglada/ to właśnie system CRM sprawdza się znakomicie w każdej firmie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo fajny artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  7. Outsourcing procesowy odnosi się do przekazywania odpowiedzialności za określone operacje biznesowe firmie zewnętrznej. Jest to strategia, która pozwala organizacjom skoncentrować się na głównych aspektach swojej działalności, jednocześnie korzystając z ekspertyzy zewnętrznych dostawców usług w określonych dziedzinach.

    OdpowiedzUsuń
  8. A jak zarządzać firmą i zespołem jeśli organizacja pracy zmienia się na tryb hybrydowy? To trudne zadanie i dla kierownictwa i dla personelu. Wskazówki jak sobie z problemem poradzić znajdziecie w artykule https://www.impactinternational.com/pl/blog/zmiana-kultury-organizacyjnej-praca-hybrydowa do którego w tym miejscu odsyłam. Trzeba podjąć wszystkie niezbędne kroki aby firma nadal przynosiła zyski a pracownicy wiedzieli dokładnie jakie zadania mają wykonywać.

    OdpowiedzUsuń
  9. Proces zarządzania projektem rzeczywiście wymaga precyzyjnego podziału na etapy, by skutecznie realizować cele. Każda metoda ma swoje mocne strony, ale kluczowe jest, by umiejętnie podejmować decyzje, zwłaszcza w fazie inicjacji, gdzie definiuje się problem i planuje dalsze działania. Współczesne narzędzia technologiczne, takie jak szybki i stabilny internet oferowany przez https://fiberlink.pl/, mogą znacząco wspierać komunikację i koordynację zespołów projektowych, co ułatwia realizację nawet najbardziej złożonych projektów.

    OdpowiedzUsuń
  10. Skuteczne zarządzanie projektem to klucz do sukcesu każdej organizacji. Oprócz metod i narzędzi, nie można zapominać o aspektach prawnych, które często decydują o płynności i bezpieczeństwie realizacji. Jeśli potrzebujecie wsparcia prawnego przy projektach, to strona https://www.sawickilegal.pl/ jest profesjonalną pomocą dostępną na każdym etapie.

    OdpowiedzUsuń