Podstawą zarządzania projektami
jest efektywne planowanie, organizowanie i kontrolowanie w taki sposób, aby
pojawiające się po drodze trudności i ryzyko nie wpłynęły na zamierzony efekt
końcowy. Każdy projekt jest niepowtarzalny „zarówno w zakresie koncepcji, jak i
realizacji”[Lock 2003] Zatem istotą zarządzania projektem jest praktyczna
umiejętność eliminowania porażki i ryzyka w pełnym przedziale cyklu życia
projektu. W miejscu występowania tych zagrożeń, pojawia się szerokie pole
odpowiedzialności inwestora jak i pozostałych pracowników zajmujących się
wykonawstwem. Prawidłowe zarządzanie
projektem prowadzi do lepszych rezultatów: zwiększa się prawdopodobieństwo
sukcesu przy niskich kosztach, mniejszym wysiłku i krótkim czasie realizacji [Pitagorsky
2004].
Sukcesy osiągnięte w poprzednich projektach dają zdolność do
stałego zwiększania wydajności w kolejnych projektach.
Nieprawidłowe zarządzanie
projektem prowadzi do niepotrzebnych przeróbek i kosztów, opóźnień,
niezadowolenia klientów i wrogich relacji. Może nastąpić znaczne pogorszenie
reputacji przedsiębiorstwa, a nawet narażenie życia ludzkiego [Pitagorsky
2004].
Projekt „w odróżnieniu od
rutynowego procesu w przedsiębiorstwie, to jednorazowe zadanie określone, co do
czasu trwania przydzielonych zasobów i celu jego realizacji, będące często
zadaniem interdyscyplinarnym w stosunku do organizacji przedsiębiorstwa.
Projekt polega na dostarczaniu rozwiązania problemu. Najważniejszymi wymiarami
w projekcie są ilość, jakość, koszty i terminy”[Sierpińska 2004] lub inaczej,
„projekt, to jednorazowe przedsięwzięcie, które ma ustalony wynik końcowy,
harmonogram i kosztorys” [Sęk 2001]
Robert K. Wysocki i Rudd McGary definiują projekt jako „sekwencja
niepowtarzalnych, złożonych i związanych ze sobą zadań, mających wspólny cel,
przeznaczonych do wykonania w określonym terminie bez przekraczania ustalonego
budżetu, zgodnie z założonymi wymaganiami” [Wysocki, McGary 2005].
M. Trocki wyodrębnia cztery główne cechy projektów:
Ø
Niepowtarzalność – jest odpowiedzią na potrzebę
jednostki. Każdy projekt należy traktować indywidualnie i niepowtarzalnie.
Ø
Złożoność –
przedstawia projekt jako większe działanie, „kompleksowe”,
„wieloprzedmiotowe” - tzn. w realizacji danego projektu bierze udział wiele
działów przedsiębiorstwa.
Ø
Określoność – cecha ta opisywana jest w różny
sposób, ale najczęściej występuje, jako określoność projektów w czasie. Według
Project Managament Institute projekt to ”określone w czasie działanie”, a
według K. Kukuły projektem jest działanie zawarte „w skończonym przedziale czasu, z
wyróżnionym początkiem i końcem”. Według innych autorów, określoność jest
podkreślana między innymi przez R. Hammer – działania, „których początek i
koniec są ściśle ustalone” – B. Grupp – projekt jest „czasowo ograniczony
(terminem początkowym i końcowym)”
Główną istotą projektu jest to,
że realizacja przebiega niezależnie od innych działań w przedsiębiorstwie. G
Leśniak-Łebkowska zaznacza, że projekt jest „wydzielony z toku codziennej,
rutynowej pracy, jest realizowany równolegle z nią lub całkowitym
oddelegowaniem członków zespołu do realizacji projektu”.
Biorąc pod uwagę omówione cechy, projekt
można zdefiniować, jako „niepowtarzalne
realizowane jednorazowo”, złożone przedsięwzięcie mieszczące się w
skończonym przedziale czasu z określonym początkiem i końcem, realizowane zespołowo
za pomocą specjalnych metod i technik [Troki 2003].
Podtrzymując powyższe definicje, należy zwrócić uwagę na
różnice w interpretacji pojęcia „projekt”
między językiem angielskim i językiem polskim. Angielskie znaczenie „project” oznacza przedsięwzięcie oraz „plan”. W języku polskim „projekt to
zamierzony plan działania, postępowania lub tylko pomysł, a także plan, szkic
jakiegoś przedsięwzięcia”. Równoznacznikiem polskiego słowa „projektowanie” jest angielskie
tłumaczenie „design”.
Mimo wskazanych różnic językowych używanie pojęć złożone przedsięwzięcie i projekt jest uzasadnione. Pojęcie projekt jako złożone przedsięwzięcie nie
utrwaliło się w potocznym języku, jednakże zostało zaakceptowane w języku
fachowym z zakresu zarządzania.
W języku polskim przyjęły się również dwie nazwy określające
tę samą dziedzinę wiedzy, zarządzanie
projektami (zamiast zarządzanie
projektem) oraz zarządzanie
przedsięwzięciami, z czego to pierwsze zyskało największą popularność.
Wśród osób zajmujących się tą nauką zawodowo dużym powodzeniem cieszy się także
angielskojęzyczne sformułowanie project
management. Wszystkie te nazwy stosowane są wymiennie.
Kosztorys to nie tylko zestawienie wydatków, ale często podstawa do decyzji o realizacji inwestycji. SnapCalc z https://snapcalc.eu/ umożliwia tworzenie realistycznych wycen w oparciu o aktualne ceny materiałów i robocizny, a także pozwala prezentować dane klientom w przejrzystej formie.
OdpowiedzUsuń