piątek, 17 stycznia 2014

Realizacja

Realizacja, to wykonanie zadań projektowych (wytworzone efekty pracy (przedmioty odbioru) wnioski o zmianę (change requests), okresowe raporty o stanie realizacji projektu, oceny pracy zespołu, doskonalenie i sterowanie pracą zespołu, przedstawione oferty/propozycje dla przedmiotów odbioru, kontrahenci (dostawcy) wybrani, kontrakty ustanowione, administracja kontraktami dla zapewnienia zamierzonych efektów prac).
W artykule „Wprowadzenie do zarządzania projektami cz.III”, P. Stępień realizacje dzieli na poszczególne fazy:
  1. Motywowanie zespołu
  2. Aktualizacja planów
  3. Pozyskanie towarów i usług
  4. Realizacja pakietów pracy
  5. Kierowanie, śledzenie, przewidywanie
  6. Rozwiązywanie problemów:
Ø  zmiany  ryzyka
George Pitagorsky w artykule napisanym dla Microsoft’u określa standardy i procedury używane w projekcie. Ściśle zaznacza  standardy i procedury, które powinny być przystosowane do potrzeb projektu i zaakceptowane przez cały zespół projektowy, który powinien unikać biurokracji, a jednocześnie narzucać elastyczną i praktyczną strukturę. Uczestnicy projektu mają obowiązek uzgodnić między sobą metody komunikacji, przydziału pracy, rozwiązywania problemów, uwzględniania zmian i kontroli jakości, aby uniknąć nieporozumień i konfliktów podczas projektu.
Główną zasadą jest zidentyfikowanie wszystkich prac na różnych poziomach szczegółowości i opisanie ich w kategoriach serii rezultatów czy też wyników. W ten sposób powstaje struktura podziału pracy (ang. work breakdown structure, WBS). WBS to lista zadań, określająca najważniejsze prace, a następnie dzieli je na czynności, zadania i etapy. Jeżeli projekt należy do jednej z często powtarzanych klas, dobrze użyć standardowej listy WBS i dostosować ją do wymagań konkretnego projektu.
Poprzez wielopoziomowe podejście, planiści mogą lepiej zidentyfikować wszystkie niezbędne działania. Pominięcie czegokolwiek w fazie planowania sprawia, że plan jest mniej dokładny, bo jeśli trzeba wykonać jakąś pracę, to trzeba - bez względu na to, czy jest ona zaplanowana, czy nie.
Związanie każdej aktywności z jednym lub wieloma rezultatami pozwala zarządzać projektem poprzez sprawdzanie, czy osiągnięto zaplanowany rezultat. Rezultaty są konkretne i można ocenić ich kompletność oraz prawidłowość, w przeciwieństwie do subiektywnych opinii na temat tego, czy jakieś zadanie zostało wykonane czy nie.
Podczas realizacji projektu planowanie powinno być integralną częścią wykonywanych prac. Realizm w planowaniu projektu zasadza się na szacowaniu prac w taki sposób, aby istniało duże prawdopodobieństwo, że rezultat zostanie dostarczony w wyznaczonym terminie i za oczekiwaną cenę. Menedżerowie projektów powinni zaprotestować, gdy żądana data docelowa zależy od czynników pozaprojektowych (na przykład kondycji rynku, chęci osiągnięcia zysku albo ograniczenia kosztów, przepisów prawnych itp.). Jeśli nawet data docelowa jest określona jako dyrektywa — „Trzeba to zrobić w tym terminie”, inteligentni menedżerowie projektów wiedzą, że można to zinterpretować jako pytanie: „Czy możemy w tym czasie osiągnąć satysfakcjonujący rezultat?”. To samo dotyczy budżetu. Koszt jest jednym z celów. Warto na chwilę odłożyć na bok cele i skupić się na tym, co będzie potrzebne do osiągnięcia żądanego rezultatu w najbardziej prawdopodobnych okolicznościach. Dopiero wtedy menedżer będzie mógł określić realistyczne oczekiwania. Zasada realizmu w planowaniu głosi, ze lepiej zawczasu ustalić, czy coś da się zrobić, niż sprawdzać to, kiedy wszyscy niecierpliwie czekają, aż zostanie to zrobione. Jest to klucz do kształtowania oczekiwań.         
Dyrektor stowarzyszenia standardów PMI (Project Management Institute)William R. Duncan wymienia następujące procesy oddziałujące podczas realizacji projektu [Duncan 1996]:

  1. Realizacja planu projektu
  2. Weryfikacja zakresu
  3. Zapewnienie jakości
  4. Doskonalenie pracy zespołowej
  5. Dystrybucja informacji
  6. Zbieranie informacji,
  7. Selekcja źródła – wybranie z pośród potencjalnych sprzedawców
  8. Administracja kontraktem

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz