Dennis Lock formułuje, że „plan
jest wyszczególnieniem lub wizualną prezentacją, która powstaje wtedy, kiedy
wszystkie zadania projektu zostały oszacowane, uporządkowane w logicznej
kolejności i poddane analizie czasu”[Lock 2003]. W tym celu stosuje się pomocne
narzędzie, jakim jest harmonogram.
Proces planowania często
szereguje się według poszczególnych etapów [Young 2005]:
Ø
harmonogram prac nad projektem,
Ø
spis zadań i ich dokładna charakterystyka,
Ø
analiza zasobów,
Ø
budżet projektu,
Ø
plany systemu przekazywania informacji,
Ø
plan przeprowadzenia prac i kontrolowania
jakości,
Ø
plan zarządzania ryzykiem,
Ø
procedura rozwiązywania problemów,
Ø
harmonogram najważniejszych kroków.
Ø
Każdy z tych elementów będzie potrzebny na
pewnym etapie prac
Ø
nad realizacją projektu, dlatego też najlepiej
jest opracować wszystkie
Ø
dane już w fazie planowania.
Trevor L. Young zwraca również
szczególna uwagę na to, że „planowanie często postrzegane jest jako proste
działanie polegające na opracowywaniu tabeli przedstawiającej
harmonogram podejmowania najważniejszych działań, czyli na tworzeniu
czegoś w rodzaju planu zajęć. W rzeczywistości jednak jest to tylko jedna
z części składowych planu. Sukces projektu zależy bowiem również od
wielu innych elementów tworzących ogólny plan projektu”[Young 2005], dlatego też planowanie jest centralnym i krytycznym aspektem zarządzania
projektem. W trakcie planowania komunikacja, współpraca i tworzenie zespołu
łączy się z zarządzaniem ryzykiem i niepewnością. Planowanie organizuje scenę,
na której będzie rozgrywał się projekt. Przygotowany plan będzie punktem
odniesienia, służącym do kierowania projektem i kontrolowania jego przebiegu.
Planowanie rozpoczyna się w momencie, w którym
przystąpi się do opisywania projektu. „Planowanie jest niezbędnym
elementem procesu decyzyjnego, łącznie z decyzją o rozpoczęciu projektu”.
Zdarza się, że zostaje pominięte
planowanie, aby „zabrać się do prawdziwej pracy” i jest to wielki błąd, gdyż
planowanie jest częścią prawdziwej pracy. George Pitagorsky przytacza historię, w której pewien zespół projektowy
zbudował w ciągu trzech godzin prawdziwy dom, spełniający wygórowane normy
budowlane. Wymagało to skoordynowania pracy zespołów budowlanych oraz licznych
dostawców i podwykonawców. Było to możliwe tylko dlatego, że wcześniej
poświęcono wiele czasu na planowanie, aby zminimalizować rolę przypadku i
zagwarantować, że wszystko potoczy się „perfekcyjnie”. Niewątpliwie, robienie
nadmiernie szczegółowego planu i oczekiwanie, że będzie on ściśle
przestrzegany, jest również nieefektywne jak brak planowania.
„Plan zawiera definicję
rezultatu, określa sposób realizacji projektu oraz szacunkowy koszt, czas i
zasoby. Czasem planowanie odbywa się w kilku iteracjach”. Dzięki takiemu
postępowaniu, uczestnicy projektu dostają dokładniejsze oszacowania i
harmonogramy w miarę, jak coraz więcej wiadomo o projekcie i jego wymaganiach.
Doskonalenie planu pozwala uporać się ze znanym problemem, jakim jest „(…)konieczność
trwania przy definitywnym kosztorysie, sporządzonym przed dokładnym
zdefiniowaniem wymagań projektu, liczby personelu i innych czynników”.
Korygowanie planu w kluczowych fazach projektu jest krokiem w kierunku realizmu
i kluczowym elementem kształtowania oczekiwań.
Inny sposób prezentowania poszczególnych elementów procesu
planowania przedstawia George Pitagorsky:
Ø
Identyfikacja celów i wymagań
Ø
Określenie standardów i procedur używanych w
projekcie
Ø
Identyfikacja i opis działań
Ø
Szacowanie i przydział pracy
Ø
Optymalizacja
Ø
Aktualizowanie planu
Etapy planowania nie są
realizowane w prostej sekwencji. Na rezultat każdego etapu wpływają rezultaty
poprzednich etapów; działa to również w drugą stronę. Na przykład, choć trzeba
oszacować ilość pracy, aby utworzyć harmonogram, to tworzenie harmonogramu i
przydzielanie zasobów może wymusić zmiany w szacunkach i celach.
Optymalizowanie planu może wymagać korekty celów i wymagań. Planowanie to
skomplikowany, iteracyjny proces.
Ryzyko i niepewność to
nierozłączne aspekty projektu. Plan powinien uwzględniać niespodziewane
okoliczności, problemy i zmiany. Oprócz kosztorysów i harmonogramów należy
opisać założenia, na których je oparto, łącznie z zakresami, które jasno
informują o stopniu niepewności.
Trevor L. Young wyznacza główne
etapy stosując jedną z dwóch metod w zależności od zakresu i stopnia złożoności
prac:
Ø
metoda odgórna — polega na
wypisaniu wszystkich pośrednich i ostatecznych rezultatów zestawu działań,
które tworzą dany etap główny;
Ø metoda
oddolna — wskazywanie możliwie największej liczby działań i grupowanie
ich według określonego klucza, by w ten sposób otrzymać główne etapy. Obydwie
metody są powszechnie akceptowane i z powodzeniem wykorzystywane w trakcie
realizacji projektów. Wybór jednej z nich uzależniony jest od preferencji osoby
odpowiedzialnej za podjęcie decyzji w tej kwestii. Metoda odgórna wybierana
jest najczęściej w celu dokonania wstępnej analizy większych i bardziej
złożonych projektów. Dopiero w kolejnym kroku wykorzystuje się metodę oddolną,
by za jej pomocą wyznaczyć zadania składające się na każdy z głównych etapów
prac. W metodzie odgórnej, menedżer
projektu powinien opracować listę ostatecznych rezultatów, które zostały
wskazane, jako pożądane w fazie definiowania projektu. Powinien też uwzględnić
wszystkie pośrednie rezultaty, których osiągnięcie jest warunkiem dojścia do
ostatecznego wyniku.
Należy pamiętać, że rezultat musi dać się scharakteryzować
za pomocą pewnych wymiernych kryteriów. Dlatego warto zastosować test SMART.
„Lista ostatecznych rezultatów stanie się podstawą listy głównych etapów prac”.
Każdy z etapów będzie miał wyznaczony określony rezultat, stanowiący warunek
przejścia do kolejnej fazy prac nad projektem. Kolejnym zadaniem będzie
dokonanie analizy relacji występujących między etapami — „niezwykle rzadko
zdarza się bowiem, by były one jedynie zestawem niezależnych, kolejno po sobie
następujących działań”.
W metodzie oddolnej, menedżer
projektu powinien wykorzystać zdobyte doświadczenia i wiedze członków zespołu
projektowego i innych osób zaproszonych do wzięcia udziału w sesji
planistycznej do opracowania listy działań (lub zadań), jakie trzeba będzie
wykonać. Do tego celu najlepiej jest przeprowadzić „burzę mózgów”, a wszelkie
pojawiające się w trakcie dyskusji pomysły zapisywać na tablicy.
Przeprowadzając „burzę mózgów”, należy pamiętać o przestrzeganiu podstawowych
reguł:
Ø
wpierw ilość, potem jakość — to, że te same
zadania mogą pojawić się kilka razy, w niczym na tym etapie nie przeszkadza;
Ø
wstrzymanie się od formułowania ocen — nie wolno
dopuszczać żadnych krytycznych komentarzy.
Po zakończeniu „burzy mózgów”
należy przeprowadzić redukcję liczby wskazanych działań — w zależności od
rozmiarów projektu za liczbę rozsądną uznawać będziemy od 30 do 100 punktów. W
ten sposób wyznacza się główne etapy prac nad projektem, nad którymi
trzeba następnie dalej pracować. Opracowując wskazane działania, należy cały
czas zwracać uwagę na ich wymierne rezultaty. Nie należy przywiązywać zbytniej
wagi do zadań pomijanych w trakcie analizy — zaletą metody planowania
koncentrującej się na głównych etapach prac jest to, że pominięte działania
chwilowo tracą swoje znaczenie. Zawsze można jednak do nich wrócić w późniejszych
fazach prac. Zastosowanie tej metody pozwala już na tym etapie realizacji
projektu zidentyfikować większość możliwości równoległego prowadzenia działań.
Uzyskuje się ponadto elastyczną listę prac, którą można dość łatwo modyfikować.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz