"Inicjowanie projektu i
przygotowanie Planu Projektu wymaga czasu i zużywa zasoby. Ta praca powinna być
zaplanowana i zatwierdzona, jak każda inna praca w projekcie. Należy sprawdzić,
czy inicjowanie projektu jest uzasadnione i czy nie odbywa się
chaotycznie."
[Skuteczne Zarządzanie Projektami PRINCE2 TM]
W systemie PRINCE2, celem inicjacji jest przygotowanie
dokumentu na podstawie którego krąg decyzyjny zrozumie czego projekt dotyczy
oraz że projekt jest przemyślany i tak skonstruowany, że będzie można
skutecznie nim zarządzać. W tym celu tworzy się dokument inicjujący projekt i
stanowi on podstawę uzyskania formalnych akceptacji dla planu pierwotnego.
Powinien on zawierać [PRINCE2 TM]
Ø
Identyfikację korzyści i ryzyk oraz ocenę
propozycji zarządzania zidentyfikowanymi obszarami ryzyka.
Ø
Opis podstaw projektu – materiał pozwalający
przygotować dokument inicjujący projekt.
Ø
Informacje wspierające - dane na podstawie,
których komitet sterujący będzie mógł potwierdzić początkową zasadność
projektu.
Ø
Potwierdzenie zasadności i korzyści – materiał
zachęcający komitet sterujący do zrozumienia projektu i wzięcia na siebie
odpowiedzialności za jego powodzenie.
Ø
Dostarczenie komitetowi sterującemu kompletu
informacji niezbędnych do zaaprobowania całego projektu i formalnego
zaangażowania zasobów do realizacji przedsięwzięcia.
Ø
Opracowanie planu bazowego dla wszystkich
decyzji podejmowanych w trakcie całej realizacji projektu.
Ø
Sposób zainicjowania projektu, porządkujący
wszystkie części projektu.
Ø
Monitorowanie postępów w procesie inicjowania
projektu względem przyjętych planów.
Inicjacja formalne jest
rozpoczęciem projektu lub też rozpoznaniem konieczności przejścia projektu do
kolejnej fazy. W niektórych organizacjach formalne rozpoczęcie projektu
następuje dopiero po pewnych badaniach, jak np. studium możliwości. Często
również w projektach wewnętrznych formalne rozpoczęcie jest poprzedzone wykonaniem
pewnej części pracy, żeby zapewnić potrzebną zgodę na kontynuację. Projekty są
na ogół zatwierdzane w wyniku stwierdzonego popytu na rynku (dla zaspokojenia
popytu), potrzeby biznesu (np. dodatkowy produkt dla zwiększenia zysków),
żądanie klienta (np. budowa podstacji energetycznej dla podłączenia klienta),
postęp technologiczny, wymagania prawne.
Według P. Stępienia, inicjacja projektu została podzielona
na następujące etapy [Stepień, data…:
- Zbieranie danych
- Określanie potrzeb
- Wyznaczanie:
Ø
celów strategicznych i pośrednich
Ø
podstaw ekonomicznych, wykonalności
Ø
udziałowców
Ø
poziomu ryzyka
Ø
strategii
Ø
potencjalnego zespołu
- Szacowanie zasobów
- Identyfikacja ryzyka
- Identyfikacja innych
rozwiązań
- Przedstawienie oferty
- Uzyskanie zgody na
realizację następnej fazy
Inicjowanie projektu można też podzielić na następujące czynności [M. Trocki 2003]:
- Analizę potrzeb
- Formułowanie inicjatyw
projektów
- Zgłaszanie inicjatyw
projektów kierownictwu
- Analizowanie i ocenianie
inicjatyw projektów
- Przyjęcie inicjatywy
projektu przez kierownictwo do dalszego opracowania bądź jej odrzucenie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz