Jakość stała się jednym z
podstawowych problemów współczesnego zarządzania projektem. Nabiera szczególnego znaczenia obecnie w
dobie zwiększających się wymagań jednostek chcących użytkować nowo powstałe
produkty. „W erze nadprodukcji wszystkiego najważniejszy jest klient; liczy się
przede wszystkim wytwarzanie takich towarów i usług, które zostaną uznane przez
klientów za posiadające wysoką jakość”[Oleśniak 2005].
Pomiary i nieustanne zarządzanie jakością projektu to
bardzo ważne
elementy w ciągłym jej doskonaleniu.
Tradycyjnie, pomiary działalności i indykatory bazują na finansowych informacjach
o przedsiębiorstwie
i często są one nie wystarczające. Organizacja projektowa,
która chce się utrzymać na
rynku w dłuższym okresie czasu, musi
podejmować działania,
które wymagają pomiarów
mających na celu
usprawnianie. [Tracz 2004].
Systemy zapewnienia jakości
projektu.
Szukając różnych dróg
prowadzących do osiągnięcia oczekiwanego stopnia jakości produktów. Dlatego też
przedsiębiorstwa wdrażają własne, wyprawowane w wewnątrz organizacji systemy
zarządzania jakością lub zgodne z opracowaniami przez Międzynarodową
Organizację Normalizacyjną (International Standard Organization – ISO). Wybór
drugiej opcji daje podstawy do certyfikacji systemów zarządzania jakością i
weryfikacji przez jednostkę zewnętrzną przyjętych rozwiązań. Jakościowe normy
serii PN-EN ISO 9000, dzięki swej uniwersalności, mogą być stosowane w różnorodnych
gałęziach przemysłu.
Norma PN-EN ISO 9001:2000, która
jest często stosowana w branży budowlanej, stanowi logicznie odrębną strukturę
zasobów, ról i odpowiedzialności, które są nałożone na jej strukturę
organizacyjną w celu realizacji zadań wynikających z potrzeby zapewnienia
jakości. Norma ta wprowadza zupełnie nowe podejście do problemu jakości w
organizacji. Główne założenia systemu zarządzania jakością według tej normy,
stanowią zestawienie ośmiu zasad pokazujący drogowskaz ukierunkowujący proces
wdrożenia i wskazujący najistotniejsze cele i elementy niezbędne dla
prawidłowego funkcjonowania tego systemu[Olesiak 2005]:
- Koncentracja na kliencie
- Przywództwo
- Zaangażowanie ludzi
- Podejście procesowe
- Podejście systemowe do
zarządzania
- Ciągłe doskonalenie
- Opieranie się na faktach w
podejmowaniu decyzji
- Wzajemne korzystne
powiązania dostawców
Ostatnią fazą wprowadzania
systemu jest osiągnięcie stanu, w którym procesy zdefiniowane w obrębie
organizacji, zgodne z przyjętymi standardami, zasadami i kryteriami ich oceny
implikują wysokiej jakości produkt końcowy. ISO 9001:2000 odnosi się do
produktów poszczególnych procesów oraz do samych procesów,
wprowadzając w trakcie ich realizacji funkcje kontrolne w zakresie takim, jakim
jest konieczne osiągnięcie oczekiwanego efektu końcowego.
Kontrola jakości projektu
Narzędziem stosowanym do kontroli
zgodności prowadzonego projektu z normami jakości jest audyt Przed każdym
audytem określa się, jaki jest jego cel: czy opiera się on na analizie całego
systemu zarządzania danym projektem , czy tylko na wąskim
jego elemencie jak np. nadzorowanie zgodności porządkowania dokumentów. Od tego zależy, kogo będzie się audytować: właściciela procesu –
menadżera projektu, kierownika, sekretarkę itd..
Wiedza na temat osób, które
zostaną audytowane, pozwoli na
uniknięcie zadawania nieodpowiednich pytań nieodpowiednim osobom. Następnie
dobrze jest przygotować listę pytań. Jej zawartość uzależniona jest od kilku
czynników, m.in. od wielkości audytu i doświadczenia audytora. Należy pamiętać,
że lista to jedynie pomoc, która pomoże opanować cały zakres audytu. Audytor
nie może stać się jej niewolnikiem i kurczowo się jej trzymać. W zależności na
którym szczeblu zadawane są pytania, audyt można podzielić na trzy poziomy
pamiętając o podstawowych zasadach
[http://www.jakosc.biz/systemy-zarzadzania/audit/jak-zadawac-pytania-audytowe.html
28.08.2009]:
Ø
Pytania zadawane na poziomie I powinny odnosić
się do sposobu monitorowania procesu, planowania działań usprawniających,
sposobu określania celów itp. Pytania powinny być bardziej rozbudowane niż na
poziomie III
Ø
Pytania zadawane na poziomie II powinny odnosić
się do sposobu nadzorowania procesu zgodnie z planem i wymaganiami, reagowania
w przypadku odchyleń, zapewnienia odpowiednich warunków do jego realizacji
przez pracowników
Ø
Pytania na poziomie III powinny odnosić się do
sposobu wykonywania czynności na poszczególnych etapach procesu. Pytania
powinny być krótkie, proste i jasne,
Audytor powinien wykazywać się
elastycznością w komunikacji z różnymi ludźmi, obserwować pracę i warunki jej
wykonywania. Przy audytowaniu osób z poziomu III nie może uczestniczyć osoba z
poziomu I i na odwrót. Niezależnie od poziomu audytu, na którym jesteśmy,
zadawane pytania powinny być jasno sprecyzowane, otwarte, niemogące sugerować
odpowiedzi „tak", „nie", stosowne do danego stanowiska, zadawane w
codziennym środowisku pracy audytowanego. Powinny dotyczyć celu audytu,
komunikacji między stanowiskami w procesach oraz wymagań normy.
Kryteria oceny efektywności systemów jakości w zarządzaniu projektami
W ciągu ostatnich lat problemy
jakości znalazły się w centrum zainteresowania większości przedsiębiorstw.
Jakość obok kosztów stała się głównym instrumentem w walce konkurencyjnej na
rynku a jej znaczenie stale rośnie. Opracowanie i ustanowienie norm ISO 9000
wprowadziło jednolite standardy jakościowe, które wspomagają system zarządzania
projektem. Normy ISO serii 9000 od czasu wprowadzenia ukształtowały się jako
jednolita podstawa Systemu Zapewnienia Jakości. Utrzymanie systemu jakości zarządzanego
projektu wymaga ponoszenia znacznych kosztów przez przedsiębiorstwo, jednak w
ogólnym rozrachunku okazuje się, że długotrwałość skutków w kolejnych
projektach sprawia, że decyzja o wdrożeniu systemu zapewnienia jakości ma
charakter strategiczny. Dlatego też dokładniejsza ocena jej opłacalności i
efektywności jest niezbędna w dłuższym okresie.
Dobór kryteriów oceny efektywności systemów jakości jest kluczowym
momentem podczas oceny efektywności jakości projektu.
Podstawowe znaczenie przy ocenie efektywności ma wybór
kryteriów oceny.
Ø
Kryteria oceny powinny spełniać kilka wymagań:
ocena powinna dotyczyć zjawisk i procesów ważnych z punktu widzenia interesów przedsiębiorstwa,
Ø
liczba kryteriów zasadniczych do oceny nie
powinna być zbyt duża,
Ø
kryteria oceny powinny: być kwantyfikowalne,
uwzględniać różnorodność skutków wdrożenia systemu jakości, być zrozumiałe dla
ogółu pracowników,
Ø
uzyskanie danych niezbędnych do dokonania oceny
powinno być możliwe w istniejącym przedsiębiorstwie systemie zbierania,
przepływu i gromadzenia informacji.
Umiejętność doboru odpowiednich
kryteriów decyduje o trafności i wiarygodności oceny systemu jakości. Ocena i
dobór kryteriów zależy także od tego kto będzie korzystał z tej oceny oraz od
celu jakiemu ma ona służyć. W kontekście zarządzania efektywnością projektu
analizowane są kryteria oceny z punktu widzenia kierownictwa
projektu.
Kryteria oceny mogą być sklasyfikowane [Kowalczyk, Zabielski
2004]:
Ø
wg rodzajów (technologiczne, ekonomiczne i
eksploatacyjne)
Ø
wg możliwości ich kwantyfikacji (mierzalne,
trudno mierzalne, niemierzalne – ujętejakościowo).
Spośród wielu możliwych aspektów
oceny systemów jakości w przedsiębiorstwach przymysłowych proponuje się przyjąć
trzy kryteria główne[Kowalczyk, Zabielski 2004]:
- kryterium ekonomiczne – za
pomocą którego będzie się oceniać efektywność SZJz uwagi na konsekwencje
finansowe,
- kryterium rynkowe – ocena
efektywności SZJ ze względu na rynkową pozycję przedsiębiorstwa i
kształtowanie jego wizerunku w otoczeniu,
- kryterium bezpieczeństwa
pracy – ocena przedsiębiorstwa z punktu widzenia wypadkowości przy pracy.
Kowalczyk, Zabielski 2004
Uzasadnienie wyboru takiego zestawu kryteriów bierze się z następujących
przesłanek.
- Każda firma jest
organizacją działającą na zasadach rynkowych i musi być rentowna.
Wszystkie podejmowane działania, zwłaszcza o charakterze strategicznym, muszą
być oceniane z uwagi na ich konsekwencje finansowe. Z powyższego powodu najważniejszym
kryterium oceniającym efektywność systemu jakości jest kryterium
ekonomiczne.
- Efektem wdrożenia jakości
oprócz korzyści wyliczalnych, wyrażonych w pieniądzu, mogą być także
korzyści niewymierne bądź trudno wymierne, w postaci poprawy wizerunku firmy
w otoczeniu i wzrostu poziomu satysfakcji klientów. Firma, by była
zauważalna na konkurencyjnym rynku budowlanym, musi stworzyć odpowiedni
image – swój wizerunek w otoczeniu. Ważnym czynnikiem w kształtowaniu
pozytywnego wizerunku firmy może być działający prawidłowo system jakości.
Kryterium rynkowe ma umożliwić ocenę skuteczności systemu jakości w
kształtowaniu pozytywnego wizerunku firmy w oczach klientów, partnerów i
konkurentów.
- Przedsiębiorstwa przemysłowe
cechuje wyraźnie większy od przeciętnego współczynnik wypadkowości.
Eliminacja wypadków i urazów ma istotne znaczenie dla kształtowania prawidłowych
relacji między pracownikami i kierownictwem przedsiębiorstwa. Wdrożenie systemu jakości,
wprowadzenie procedur wymuszających przestrzeganie instrukcji i przepisów,
powinno korzystnie wpłynąć na stan bezpieczeństwa i ochrony zdrowia. Ze
względu na znaczenie problemów bezpieczeństwa pracy proponuje się
wprowadzić ocenę SZJ w aspekcie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.
Każde z kryteriów głównych może być rozbudowane w pewną
liczbę kryteriów cząstkowych
charakteryzujących określone elementy zawarte w kryterium
głównym
Scharakteryzowanie oceny
efektywności systemu zapewnienia jakości za pomocą trzech kryteriów wynika z
chęci uwzględnienia wielorakości skutków jakości dla projektu. Wartości
wskaźników wyznaczone w kolejnych okresach porównawczych mogą być
różnokierunkowe – poprawa wartości jednych wskaźników może mieć miejsce przy
jednoczesnym pogorszeniu się wartości pozostałych. Dlatego też ostateczna ocena
zaobserwowanych zmian nie zawsze będzie jednoznaczna. Jednoznaczność oceny
będzie można osiągnąć przyjmując jeden nadrzędny wskaźnik oceny – megakryterium
– umożliwiający wprowadzenie porządku w przestrzeni określonej przez poszczególne
cząstkowe wskaźniki oceny efektywności systemu jakości. Od strony formalnej oznacza
to przyjęcie tzw. aksjomatu substytucji, oznaczającego, że ubytek wartości
jednej funkcji kryterium może być skompensowany przyrostem innej. Postać
funkcji mega kryterium oceny będzie wynikać z celów i strategii działania
przedsiębiorstwa oraz wynikających z tego preferencji w odniesieniu do
poszczególnych kryteriów oceny. W celu uzyskania syntetycznego wskaźnika oceny
(megakryterium) należy – w ogólnym przypadku - przeprowadzić następujący sposób
postępowania.
Problem zasad i metodyki oceny
efektywności systemów jakości jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw
przemysłowych, które już wdrożyły takie systemy albo mają zamiar je wdrażać.
Dotychczas nie stanowił on przedmiotu poważnych badań i analiz.
Silne przywództwo to jeden z kluczowych elementów dobrze funkcjonującej organizacji – szczególnie w czasach niepewności i szybkich zmian. Warto więc inwestować w rozwój kompetencji liderów, którzy potrafią inspirować zespół, podejmować trafne decyzje i skutecznie zarządzać zmianą. Więcej o tym, jak wzmacniać przywództwo w firmie, można przeczytać tutaj: https://www.impactinternational.com/pl/service/wzmacnianie-przywodztwa .
OdpowiedzUsuń