Budżetowanie jest zadaniem złożonym i wymaga podjęcia decyzji na
wielu płaszczyznach. Budżet, który został wyrażony liczbowo jest już ostatnim
ogniwem skomplikowanego procesu. „Zanim zostaną podjęte decyzje budżetowe muszą
one być poprzedzone odpowiednimi analizami za którymi stoją ludzie, którzy
funkcjonują w ramach określonej struktury organizacyjnej, uwarunkowani są
przepływem informacji, systemem motywacyjnym i innymi elementami, które
składają się na kulturę przedsiębiorstwa” [Skrzyniarz 2009]. Etap ustalania
budżetu poprzedzają uzgodnione
kalkulacje, harmonogram oraz wyznaczone cele. Nieuwzględnienie aspektów
społecznych budżetowania sprawia często, że budżetowanie sprowadza się jedynie
do ewidencji kosztów w innym układzie i generuje niepotrzebną biurokrację
stanowiąc w przedsiębiorstwie poważny element kosztotwórczy. Paradoksalnie
prowadzi to do efektów odwrotnych do tych, które przyświecają idei
budżetowania.
Jednym z podstawowych narzędzi,
którym można określić budżet projektu jest kosztorys. Tworzy się go w
następstwie po określeniu działań ukierunkowanych na cele projektu oraz po
ustaleniu harmonogramu projektu. Podstawowymi elementami projektu są jego czas
realizacji oraz zasoby, zarówno materialne jak i niematerialne. Dlatego bardzo
ważne jest ustalenie niezbędnych nakładów, które wykorzystuje się do realizacji
projektu. Planując budżet projektu należy pamiętać o tym, aby był adekwatny do
zaplanowanych działań wynikających z projektu oraz jasny i czytelny - bez poprawek, wyrażony w tych samych
jednostkach. Budżet powinien być oparty o kalkulacje bazujące na standardowych
stawkach, jednak warto tworzyć rezerwy budżetowe poprzez projektowanie nieco
wyższych stawek kosztów jednostkowych na wypadek nieprzewidzianych wydatków np.
dotyczących dojazdów beneficjentów ostatecznych [Peszko 2007] Wydatki
nieprzewidziane B. Niedbała umieszcza w wariancie „pesymistycznym” i
jednocześnie budżet dzieli na trzy warianty:
- Optymistyczny
- Realistyczny
- Pesymistyczny
Przy wyliczaniu ostatecznego
budżetu, każdy z wymienionych wcześniej wariantów wstawiany jest do wzoru z
określoną wagą np:
[(budżet optymistyczny + 4 x budżet realistyczny + budżet
pesymistyczny)]/6Dobry budżet jest oparty na
realnych wyliczeniach, przedyskutowany i skonsultowany z niezależnymi osobami
oraz wskazujący źródła pokrycia wydatków. Należy pamiętać, iż istnieje
możliwość wniesienia określonych składników majątku do projektu - będzie to
tzw. wkład rzeczowy, którego wartość musi być oszacowana na podstawie
oficjalnych stawek lub przez niezależnego specjalistę z danej branży.Budżet jest podsumowaniem całego
projektu, dlatego też powinien być bardzo szczegółowy, zawierać wszystkie
wydatki w ramach projektu, przedstawiać kalkulację kwot jednostka x koszt x ilość = wydatek
całkowity. Konstruując budżet projektu ujmuje się w nim koszty osobowe (koordynatorzy,
eksperci, trenerzy), programowe (zakupy towarów i usług) oraz koszty
administracyjne (koszty ogólne: czynsz, telefony, materiały biurowe). Należy pamiętać, iż każda
kategoria budżetowa powinna zawierać informację o jednostce kalkulacji (np.
szt., godz., osobodzień, miesiąc), liczbę jednostek niezbędnych do
zrealizowania zadania (np. 100 szt., 2 miesiące) oraz koszt jednostkowy (np. 5
zł/szt.).Na postawie danych dotyczących kosztów każdego z etapów,
główny menedżer projektu może opracować budżet operacyjny — rzeczywisty
budżet opracowany dla celów kontrolnych. Jeżeli zawartość dokumentu jest
istotnie różna od treści pierwotnego budżetu opracowanego na podstawie
uwarunkowań biznesowych, rozbieżności powinny zostać szczegółowo
przeanalizowane, a ewentualny konflikt pojawiający się na tym tle możliwie
szybko rozwiązany. Jeśli zapisy w budżecie wskazują na wzrost kosztów, należy
poprosić klientów o ich zatwierdzenie. Przygotowując się do rozmowy na ten
temat, warto zgromadzić wszelkie dane dotyczące alternatywnych rozwiązań. W tym
celu można posłużyć się procedurą pozwalającą dokonać optymalizacji
harmonogramu. Należy odnotowywać wszelkie pojawiające się koszty, by móc
później prowadzić ich kontrolę i dokonać ewentualnej analizy rozbieżności.Innym rodzajem budżetu, który
stara się realizować menadżer projektu, jest tzw., budżet wewnętrzny. Tworzony
jest dla kadry zarządzającej realizującej projekt. Z założenia powinien mieć
niższą wartość od budżetu głównego, który został przedstawiony inwestorowi.
Budżet ten zawiera niższe stawki robocizny, materiałów, dostaw, najmu i innych
składników, które poprzez umowy rabatowe i wynegocjowane niższe ceny stanowią
podstawę do osiągnięcia lepszego wyniku finansowego, który wynosi ponad wartość
określoną w budżecie podstawowym.
Podział budżetu:
|
Cechy charakterystyczne:
|
Podstawowy
|
Opracowany na podstawie harmonogramu i oferty
kalkulacyjnej – nie zmieniony do końca trwania projektu.
|
Operacyjny
|
opracowany dla celów kontrolnych. Uaktualniany w trakcie
trwania projektu.
|
Wewnętrzny
|
Opracowany na podstawie uzgodnionych cen obejmujących
rabaty. Tworzony dla celów motywacji i kontroli pracowników.
|
Zmieniony i przesunięty
|
Ø
Uwzględnia zmiany
(+/-) na podstawie zmiany zakresu prac
Ø
Uwzględnia
przesunięcia prac w ramach uzgodnionego budżetu:
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz