poniedziałek, 5 października 2015

Rozliczenie projektu

Rozliczenie już zrealizowanego projektu często polega na ustaleniu, w których strefach wystąpiły odchylenia od zaplanowanego budżetu. Odchylenia te należy badać pod kątem przyczyn ich powstania, czyli: działań, zasad i metod, które należy zweryfikować pod kątem efektywniejszego ich wykorzystania w projektach, które będą realizowane w przyszłości. „Zestawienie odchyleń wartości planowanych i rzeczywistych powinno zawierać informacje ilościowe i wartościowe, co pozwoli ustalić, ile zasobów poświęcono na „czystą” realizację projektu, a ile na naprawienie skutków błędnego wykonania, dzięki czemu ocena jakości wykonanych prac zostanie uzupełniona o ustalenie utraconego kosztu związanego z niską jakością pracy”[red. M. Sierpińska 2004].  Porównanie budżetu zaplanowanego z budżetem jaki został osiągnięty, nic nie wnosi do badanego projektu, ale daje informacje o błędach, których będzie można uniknąć przy obliczeniach szacunkowych lub prowadzeniu projektów w przyszłości [D. Lock 2003].

PRZYCZYNY
personalne
techniczne
organizacyjne
Do uniknięcia
Brak motywacji, braki w wykształceniu, przeciążenia
Błędne planowanie, błędne wykorzystanie narzędzi
Niejasne kompetencje, „wąskie gardła”
Częściowo do uniknięcia
Fluktuacja kadr, nieodpowiedni pracownik
Dodatkowe wymagania, brak wsparcia
Nieodpowiedni dostawca, terytorialny rozdział projektu, deadline
Nie do uniknięcia
choroba
Ograniczenia techniczne, brakujące części
Zmiany w umowie, bankructwo poddostawcy

Źródlo: red. M. Sierpińska 2004

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz