Rozliczenie już zrealizowanego
projektu często polega na ustaleniu, w których strefach wystąpiły odchylenia od
zaplanowanego budżetu. Odchylenia te należy badać pod kątem przyczyn ich
powstania, czyli: działań, zasad i metod, które należy zweryfikować pod kątem
efektywniejszego ich wykorzystania w projektach, które będą realizowane w
przyszłości. „Zestawienie odchyleń wartości planowanych i rzeczywistych powinno
zawierać informacje ilościowe i wartościowe, co pozwoli ustalić, ile zasobów
poświęcono na „czystą” realizację projektu, a ile na naprawienie skutków
błędnego wykonania, dzięki czemu ocena jakości wykonanych prac zostanie
uzupełniona o ustalenie utraconego kosztu związanego z niską jakością pracy”[red.
M. Sierpińska 2004]. Porównanie budżetu
zaplanowanego z budżetem jaki został osiągnięty, nic nie wnosi do badanego
projektu, ale daje informacje o błędach, których będzie można uniknąć przy
obliczeniach szacunkowych lub prowadzeniu projektów w przyszłości [D. Lock
2003].
PRZYCZYNY
|
personalne
|
techniczne
|
organizacyjne
|
Do uniknięcia
|
Brak motywacji, braki w wykształceniu,
przeciążenia
|
Błędne planowanie, błędne wykorzystanie
narzędzi
|
Niejasne kompetencje, „wąskie gardła”
|
Częściowo do uniknięcia
|
Fluktuacja kadr, nieodpowiedni pracownik
|
Dodatkowe wymagania, brak wsparcia
|
Nieodpowiedni dostawca, terytorialny
rozdział projektu, deadline
|
Nie do uniknięcia
|
choroba
|
Ograniczenia techniczne, brakujące
części
|
Zmiany w umowie, bankructwo poddostawcy
|
Źródlo: red. M. Sierpińska 2004
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz