Faza przedinwestycujna „obejmuje
głównie działania o charakterze koncepcyjnym (analityczno –
przedprojektowe)”[Pawlak 2001]. A zatem w efekcie tego etapu, menadżer projektu
musi zadać sobie podstawowe pytanie: czy inwestować?. „Odpowiedź oparta na
ewentualnych badaniach rynku, analizie i studiach, zapobiegać powinna
podejmowaniu inwestycji nietrafionych, nieefektywnych i zbędnych” [Borowicz
2004]
Studium wykonalności
„Dokumentem, który reasumuje
analizy przedprojektowe jest tzw. Studium wykonalności (SW). Studium
wykonalności zawiera techniczną, społeczną, środowiskową, organizacyjną i
finansową charakterystykę całego przedsięwzięcia, a jego celem jest
dostarczenie wszelkich danych niezbędnych do podjęcia decyzji inwestycyjnej.
Podstawowe informacje, jakie powinno ono zawierać, to”[red. Połońskiego 2008]:
·
Wstępne uzasadnienie i pośrednie, jakie powinna
zaspokoić podejmowana inwestycja w wyznaczonym horyzoncie czasowym
·
Cele bezpośrednie i pośrednie, jakie powinna
zaspokoić podejmowana inwestycja w wyznaczonym horyzoncie czasowym,
·
Kryteria finansowe, techniczne, społeczne,
środowiskowe, na podstawie oceniane były rozważane warianty wykonania
inwestycji,
·
Ograniczenia, jakim musi podlegać planowana
inwestycja
·
Identyfikacja technicznych warunków inwestora,
wskazania źródeł finansowania i możliwości uzyskania dofinansowania
·
Opis rozważanych lokalizacji ze wskazaniem i
uzasadnieniem najkorzystniejszej
·
Analiza kosztów finansowych i społecznych w
aspekcie uzyskanych korzyści związanych z planowaną inwestycją
·
Rozważane warianty techniczne i technologiczne
·
Sposób oddziaływania na środowisko w zależności
od przyjętych rozważań technicznych i technologicznych
·
Ocena ekonomicznej efektywności rozważanych
wariantów planowanej inwestycji
·
Wskazanie wariantu najkorzystniejszego ze
względu na przyjęte wcześniej kryteria oceny
·
Szczegółowy opis wskazanego wariantu wykonania
inwestycji
·
Analiza stopnia osiągnięcia stawianych wcześniej
celów przy realizacji rekomendowanego wariantu
·
Wstępny harmonogram i kosztorys
najkorzystniejszego wariantu wykonania inwestycji
·
Wskazanie decyzji i uzgodnień, jakie będą
musiały być załatwione,
·
Wskazanie trudności, na jakie może natrafić
realizacja planowanej inwestycji
Podstawowe problemy pozyskiwania
projektu budowlanego
Ciężar kosztów w całym procesie
inwestycyjnym jest często jednostronny i czyni zamawiającego w pozycji
uprzywilejowanej. Brak równowagi na rynku budowlanym prowadzi w linii prostej
do braku czystej i zdrowej konkurencji.
Najważniejsze problemy z projektami
budowlanymi to[Wachowicz 2004]:
Ø
zatory płatnicze a szczególnie obowiązek
odprowadzania podatku VAT mimo nie otrzymania należności za wykonane zlecenia
Ø
pozyskiwanie środków na finansowanie inwestycji
budowlanych
Ø
gwarancje środków na inwestycje.
Ø
W przypadku recesji przy zmniejszających się
nakładach inwestycyjnych wykonawca stał się petentem skłonnym do podejmowania
robót za każdą cenę, nawet kiedy nie pokrywa kosztów produkcji, ale daje to
nadzieję przetrwania. Wydaje się więc, że w okresie przejściowym należałoby
powrócić do ceny minimalnej, czyli do takiej poniżej której oferta byłaby
odrzucona, a cena ta była by ustalona w oparciu o (ŚMK) co w rezultacie
ustabilizowałoby rynek budowlany.
Ø
Problem Korupcjogenny jest obszarem szczególnego
zagrożenia. Na to zjawisko składają się czynniki takie jak:
o
wcześniejszy dostęp do szczegółowych
informacji o przedmiocie zamówienia
o
systemy oceny ofert w planowanym zamówieniu
publicznym
o
opracowanie kryteriów zawartych w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia w sposób ułatwiający wygranie przetargu przez
konkretną firmę
o
nadmierne
korzystanie przez zamawiających z trybu zamówienia z wolnej ręki i negocjacji.
o
utrudnienia lub ułatwienia odbiorów.
Ø
Zabezpieczenie kontraktu
Bardzo ważnym problemem przy
realizacji projektu jest zabezpieczenie finansowe kontraktu. Wykonawca jest
zobowiązany przed przystąpieniem do procedury przetargowej do wniesienia
wadium. Bardzo często jest to duża kwota, a po wygraniu przetargu w terminie
ustawowym winien przedłożyć tzw. zabezpieczenie należytego wykonania kontraktu
, które jest zdeponowane u zamawiającego. Po wykonaniu kontraktu wykonawca musi
zostawić kaucję gwarancyjną, która z reguły jest trudna do odzyskania, gdyż pod
byle pretekstem (powstałych usterek lub wysokich wymagań) nie jest zwracana.
Jedyną możliwością odzyskania tych należności pozostaje procedura sądowa.
Innym problemem jest to, że zamawiający
bardzo często nie posiada środków finansowych, a co za tym idzie nie płaci
faktur przejściowych lub wydłuża termin płatności. W końcowej fazie całej
procedury przetargowej jest jeszcze jedna niespodzianka w postaci przedłużonej
umowy przez zamawiającego na warunkach korzystnych dla siebie. Wprowadzone
udogodnienia w zabezpieczeniu finansowym w postaci gwarancji bankowych,
ubezpieczeniowych, papierów wartościowych itp. w znacznym stopniu ułatwiły
pokonanie tego problemu przez wykonawców, lecz nie zmniejszyło to obciążeń finansowych.
Systemy realizacji projektu budowlanego
Zarządzanie projektem budowlanym,
w czasie którego materializuje się inwestycja, jest dość szerokim zakresem
procesu inwestycyjnego, szczególnie w przypadku dużych przedsięwzięć. Powodzenie,
a niejednokrotnie ukończenie
realizowanej budowy uzależnione
jest od tego, jak cały
proces jest zarządzany
.Dlatego też, w fazie pojawienia się pomysłu o przedsięwzięciu budowlanym,
ważnym elementem jest wybór systemu realizacji w celu przeprowadzenia
inwestycji zgodnie z wiedzą i zasadami
sztuki budowlanej.
Wybór konkretnego typu realizacji
przedsięwzięcia przez inwestora jest konsekwencją wielu czynników, wśród
których do najważniejszych należą:
Ø
rodzaj posiadanego kapitału (inwestorzy
publiczni i prywatni)
Ø
rodzaj prowadzonej działalności
Ø
zakres doświadczenia w prowadzeniu inwestycji
budowlanych
Najprostszym systemem realizacji
projektu jest wykonawstwo własne. System ten dotyczy małych inwestycji jak np.
domy jednorodzinne. Tą metodą realizacji, inwestor wykonuje cały projekt we
własnym zakresie i odpowiada za rezultaty. Musi zadbać od stronę finansową, jak
i powinien zabezpieczyć koniecznie do wykonania obiektu środki na jego
realizację w postaci materiałów i sprzętu.
Kolejną
metodą realizacji jest system generalnego wykonawcy. Sposób ten dotyczy tylko fazy realizacji robót budowlanych. W
związku z tym działania procesu –inwestycyjno-budowlanego wykonuje inwestor lub
zleca ich wykonanie specjalistycznym firmom danego zakresu. W efekcie takiego
rozwiązania generalny wykonawca, rozpoczynając prace, musi posiadać wszystkie
stosowne dokumenty niezbędne do rozpoczęcia robót budowlanych:
Ø
Przekazany plac budowy
Ø
Ustanowiony nadzór inwestorski
Ø
Ustawiony nadzór projektowy
Jego obowiązki ograniczają się
tylko do samego wykonania robót budowlanych zgodnie z:
Ø posiadaną
dokumentacją projektową,
Ø pozwoleniem
na budowę,
Ø podpisaną
umową,
Ø ogólnie
przyjętą wiedzą techniczną.
Generalny wykonawca ma obowiązek
wyszukiwania podwykonawców (w przypadku dużych inwestycji, których wykonawca
generalny nie jest w stanie wykonać własnymi siłami) i przygotowania im frontu
robót, dostarczenia dokumentacji, koordynowania prac własnych i podwykonawców.
W tym
systemie każdy uczestnik budowlanego procesu inwestycyjnego musi spełnić
spełnić powierzone mu zadanie:
Ø
generalny wykonawca realizuje całość prac
budowlanych,
Ø
projektant, który już wykonał projekt, na wniosek
inwestora prowadzi w zakresie uprawnień nadzór autorski nad prowadzonymi
robotami i ich zgodnością z projektem już wykonanym,
Ø
inspektor nadzoru inwestorskiego kontroluje
przebieg całości prac z punktu widzenia ich ilości, jakości, terminowości i
zgodności z planem finansowym.
Kolejną i coraz częściej
spotykaną metodą realizacji inwestycji jest System Construction Management. Obejmuje
swoim zakresem zarządzanie
procesem budowlanym z punktu widzenia inwestora, mniej uwagi poświęca natomiast takim sprawom jak: zarządzaniem liczebnością brygad, optymalnym wykorzystaniem sprzętu dostępnego na budowie,
optymalizacją dostaw
materiałów
budowlanych itp. Proces zarządzania
całym przedsięwzięciem jest czymś, co ogólnie można określić kierowaniem robotami budowlanym w celu osiągnięcia jak najlepszej
satysfakcji klienta (inwestora budowlanego) [Grzywacz 2004]. Metoda ta zakłada,
że kontrahent zobowiązuje się
do zarządzania
projektem w celu zrealizowania planowanej budowy. Zarządzający
doradza jedynie Inwestorowi w realizacji przedsięwzięcia,
a prace wykonywane są przez
niezależnych
wykonawców. Podstawowymi cechami tego systemu są: ) [Grzywacz 2004]:
Ø
przedsięwzięcie
podzielone zostaje na grupy robót – zwane pakietami,
Ø
dla każdego
z pakietów wybierani są niezależni wykonawcy robót, z
którymi Inwestor we własnym
imieniu podpisuje umowy na wykonanie – Constuction Manager nie jest stroną w tych umowach, świadczy on jedynie usługi doradcze
Zaletami systemu Construction Management jest:
Ø
Możliwe
wcześniejsze
rozpoczęcie
inwestycji, jeszcze przed zakończeniem
projektowania
Ø
prace w ramach poszczególnych pakietów robót
wykonywane są przez
mniejsze firmy specjalistyczne, a Inwestor ma bezpośredni wpływ na jakość wykonywanych prac ze względu na bezpośredni stosunek
prawny z każdym
z wykonawców o łatwość wprowadzania
zmian do zakresów lub sposobów wykonywania prac
Ø
wprowadzanie ulepszeń i udogodnień w trakcie trwania budowy przekłada się bezpośrednio na korzyści dla Inwestora, a
nie na dodatkowy zysk dla
Generalnego Wykonawcy
Natomiast
wadami systemu Construction Management jest:
Ø nie
znana ostateczna wartość inwestycji
przed rozpoczęciem
robót
Ø
Inwestor otrzymuje gwarancje na mniejsze zakresy
prac wykonanych w ramach pakietów robót – brak jednej zbiorczej gwarancji
obejmującej
całość wykonanych
prac
Ø
System wymaga znacznie większego zaangażowania Inwestora w proces budowlany, wymagana
jest bardziej rozbudowana administracja
Ø
Inwestor przejmuje na siebie większość ryzyka
finansowego i czasowego
związanego
z wykonywaniem prac
Ø
Construction Manager nie ponosi prawnej
odpowiedzialności
za całość wykonania
prac, wartość robót
budowlanych oraz termin wykonania
Zarządzanie
projektem budowlanym w systemie Construction Managment jest najczęściej stosowane przy
realizacji dużych,
bardzo skomplikowanych inwestycji pod względem konstrukcyjnym, technologicznym lub organizacyjnym.
Daje to Inwestorowi przede wszystkim możliwość
lepszej kontroli nad wykonywanymi pracami w trakcie ich realizacji,
jednak strony wymagają od inwestora znacznie większego zaangażowania
w realizowane przedsięwzięcie. Z tego powodu system
Construction Management najczęściej
wykorzystywany jest przez doświadczonych
Inwestorów. Całość prac budowlanych
dzielona jest na pakiety robót i na każdy z takich pakietów wybierany jest niezależny wykonawca, z którym
Inwestor podpisuje indywidualną
umowę na wykonanie.
Najczęściej
spotykanymi powodami, dla których wybierany jest system Construction Management
do realizacji inwestycji budowlanych są przypadki gdy:
Ø
Zarządzanie
ryzykiem kojarzone z planowanym przedsięwzięciem
jest istotniejsze niż czas
i koszt wykonania
Ø
Projekt jest skomplikowanym technicznie przedsięwzięciem i wymaga
zastosowania wielu różnych
technologii (np. renowacja starych, zabytkowych budynków połączona z budową nowej części obiektu),
Ø
Z góry wiadome jest, że konieczne będzie
wprowadzenie zmian w projekcie powstałych
w trakcie trwania procesu budowlanego (np. w trakcie przebudowy istniejących obiektów wymagane są liczne zmiany w trakcie
realizacji),
Ø
Konieczne jest wczesne rozpoczęcie inwestycji (często jeszcze przed zakończeniem etapu
projektowania),
Ø
Inwestor oczekuje wykonania przedsięwzięcia za konkurencyjną ceną, jednak nie jest to
równoznaczne z wykonaniem przedsięwzięcia za cenę najniższą z możliwych.
Górę bierze wartość wykonanych robót w
stosunku do rzeczywiście
poniesionych kosztów (ang. best value for the money) – często najniższa z wynegocjowanych cen
pociąga za sobą konieczność szukania oszczędności przez wykonawcę robót, a co za tym idzie
obniżenie jakości wykonania.
Ideą systemu jest podział projektu na grupy robót. Dla każdego z pakietów wybiera się niezależnego wykonawcę, z którym
inwestor podpisuje umowę na
wykonanie robót. [Bennet 1985]
Dla każdego przydziału określany jest zakres prac. Nie ma wyraźnych standardów według których należy dokonywać podziału. Często zdarza się tak, że roboty występujące na styku
poszczególnych przydziałów mogą
być wykonane
zarówno przez jednego jak i drugiego wykonawcę łączących
się ze sobą pakietów. Tylko od doświadczenia Zarządzającego Budową zależy przyporządkowanie danych robót do
któregoś przydziału.
W przypadku generalnego wykonawstwa opisane wcześniej
sytuacje skutkują najczęściej koniecznością wykonania dodatkowych prac (wzrost kosztów wykonania),
a w przypadku Construction Management również i problemami organizacyjnymi, co z kolei powoduje opóźnienia w zakończeniu prac.
Inwestor musi dokonać wyboru metody realizacji
na odpowiednio długo
przed rozpoczęciem
robót. Pośrednio ma
to również wpływ na proces
projektowania (dobór technologii realizacji robót budowlanych). Dlatego w
dobrze rozumianym interesie Inwestora jest podjęcie decyzji co do metody realizacji, a później wybór odpowiedniego
partnera w najwcześniejszej
fazie przygotowania procesu inwestycyjnego. W przypadku Construction Management
nie bez znaczenia pozostaje udział
zarządzającego w procesie
projektowania. Nie istnieją
jednoznaczne wzorce według
których Inwestor może
dokonywać wyboru
metody realizacji. Zależy
to od umiejętności Inwestora w określaniu stopnia
skomplikowania inwestycji pod względem
budowlanym (technologicznym, konstrukcyjnym) lub organizacyjnym. Te bowiem
czynniki najczęściej
wpływają na wybór Construction
Management jako sposobu realizacji
Kolejną metodą realizacji
projektu jest Partnerstwo publiczno – prywatne. Jest formą długoterminowej
współpracy sektora publicznego z prywatnym w celu sfinalizowania projektu
budowlanego w sposób bardziej efektywny, wymagający mniejszych nakładów
pieniężnych niż w przypadku realizacji tego projektu wyłącznie przez sektor publiczny
[Minasowicz 2009]. Struktury PPP umożliwiają wykorzystanie wiedzy i
umiejętności firm prywatnych tak, aby maksymalnie uzupełniały doświadczenie,
jakim w danej dziedzinie ma do dyspozycji sektor publiczny. Połączenie
umiejętności obu sektorów determinuje podział odpowiedzialności za dane
działania i związane z nimi ryzyko. Istotnym czynnikiem zwiększania
efektywności jest odpowiedni podział ryzyka i dlatego w tym celu należy
przekazać je organizacji, która potrafi nimi dobrze zarządzać.
Istotną cechą inwestycji
wykonywanych w systemie PPP jest jakość, terminowość, stymulacja wzrostu
ekonomicznego, tworzenie wielu nowych miejsc pracy i przyciągnięcie nowych
inwestycji.
Podstawy prawne PPP w tym
zakresie tworzy ustawa z dnia 28 lipca 2005r o partnerstwie publiczno –
prawnym. Decyzja o zawarciu
umowy partnerstwa należy do podmiotu publicznego i jest zawierana na okres
dłuższy niż 3 lata. Partner prywatny
realizuje cel komercyjny i
oczekuje zwrotu z zainwestowanego kapitału. Natomiast partner publiczny
dąży do osiągnięcia celu użytkowego i zaspokojenia potrzeby społecznej, której
realizacja stanowi często obowiązek statutowy[Sobotka, Żelazna-Blicharz, Blicharz]. Procedura
podchodzenia do umowy PPP składa się z trzech etapów [Połoński 2008]:
Ø
Analiza przedsięwzięcia, która zostaje
uwarunkowana przez wyniki, dające możliwość jego realizacji sposobem PPP
Ø
Wybór partnera prywatnego,
Ø
Sformułowanie i realizacja umowy o partnerstwie
publiczno – prawnym.
Podstawą działań obu stron jest zawierana umowa na
realizację zadania publicznego, zabezpieczająca interesy partnera publicznego i
prywatnego. Określa ona między innymi: [Połoński 2009]:
Ø
Cel, przedmiot i harmonogram realizacji
przedsięwzięca,
Ø
Łączną wartość środków finansowym przeznaczonych
na realizację zamierzonego celu (niezależnie od źródeł pochodzenia0,
Ø
Zobowiązania partnera publicznego, w tym
wielkość, terminy i zasady wnoszenia swojego wkładu,
Ø
Standardy i wymagania jakościowe obowiązujące
przy realizacji celu umowy,
Ø
Podział ryzyka związanego z realizacją przedsięwzięcia,
Ø
Czas, na jaki została zawarta umowa i tryb jej
modyfikacji przed upływem wyznaczonego terminu,
Ø
Uprawnienia partnera publicznego do prowadzenia
bieżącej kontroli wywiązywania się partnera prywatnego ze swoich zobowiązań,
Ø
Formy, wysokość i zasady przekazywania
wynagrodzenia partnera prywatnego,
Ø
Tryb i zasady rozstrzygania sporów między
partnerami.
Kosztorys ofertowy
W krajach Unii Europejskiej
funkcjonują wzorcowe warunki umowne FIDIC, opracowane na bazie wieloletnich
doświadczeń przez Międzynarodową Federację Inżynierów Konsultantów FIDIC. Nie obowiązkowym
i wysoko cenionym wzorcem jest również niemiecki kodeks warunków zlecania robót
budowlanych VOB. Rozpowszechniane w Polsce wzorce zachodnie mają pomóc w
procesie zarządzania projektem poprzez
poprawę m.in. kosztorysowania prowadząc do racjonalnego przygotowania wykonawcy budowlanego do
funkcjonowania na rynku.
„Kosztorys ofertowy stanowi
kalkulację ceny oferty i jest przygotowany przez wykonawcę przed podpisaniem
umowy, jako propozycja wynagrodzenia za wykonanie przedmiotu umowy” [Sielewicz
2006].
Przed wykonawcą stoją dwie metody
kalkulacji kosztorysowej [Zajączkowska 2004]:
Ø
Szczegółowa
Ø
Uproszczona
oraz dwie formuły kalkulacji szczegółowej, które opisują
„Środowiskowe metody kosztorysowania robót budowlanych”
Kalkulacja, wnoszona do przetargu
według zasad FIDIC wykonana jest metodą uproszczoną. Wykonawca wnosi tu
zagregowane ceny jednostkowe robót, które, po przemnożeniu przez ilości robót
określą orientacyjną bądź ostateczną kwotę wynagrodzenia wykonawcy. Wykonawca
musi się jednak liczyć z potrzebą
pokazania szczegółowych kalkulacji oferowanych cen jednostkowych, by na ich
bazie uzgodnić ceny robót dodatkowych, zamiennych lub robót o zmienionej skali.
Może zaistnieć też potrzeba udokumentowania w kalkulacjach szczegółowych
wiarygodności oferowanych cen. Poznanie zasad kalkulacji, proponowanych przed
FIDIC pokazuje pilną potrzebę tworzenia na jego wzór systemu zagregowanych cen
jednostkowych robót i potrzebę dążenia do powszechnego stosowania metody
uproszczonej w polskich kalkulacjach kosztorysowych.
Normy i ceny, wprowadzane do
kalkulacji kosztorysowej wykonawcy, mogą pochodzić z publikowanych wydawnictw,
z własnej bazy wykonawcy, lub mogą być wynikiem ustaleń stron. Publikowana baza
norm i cen podaje uśrednione jednostkowe nakłady rzeczowe i uśrednione ceny
nakładów i robót. Dla kalkulacji ofertowych baza publikowana daje jednak zbyt
duży błąd oszacowania kosztów i w
warunkach rynkowych jej zakres
stosowania przez wykonawcę powinien być znacznie ograniczony. Wraz z nową
ustawą o cenach zniesiona została urzędowa baza norm dla wykonawcy. Inwestor
może wskazać dla przyjętej kalkulacji szczegółowej jej normatywną podstawę.
Może również wskazać bazę cen nakładów lub robót. Najbardziej wiarygodnym źródłem
w kalkulacji cen ofertowych wykonawcy jest opracowany przez niego własny zbiór
informacji o nakładach i kosztach, ponoszonych podczas realizacji projektu.
Wiąże się to z potrzebą utworzenia jednostki, odpowiedzialnej za koszty i zyski
projektu. Prowadzi ona rachunkowość zarządczą, w ramach której m.in.
identyfikuje i rejestruje rzeczywiste koszty własne procesu projektowego,
analizuje ich poziom oraz przygotowuje do tworzenia bazy informacyjnej o
rzeczywistych kosztach dla potrzeb określenia cen ofertowych Nakłady i koszty własne odzwierciedlają m.in.
wielkość i specyfikę danej firmy, poziom zatrudnienia, wydajności i
organizacji, przeroby, własne miejsca zakupu materiałów. Są zróżnicowane w
każdej firmie i mogą znacznie odbiegać od uśrednionych wielkości w
wydawnictwach publikowanych.
Przystąpienie do przetargów
publicznych
Prawo zamówień publicznych (PZP)
nie wskazuje na konkretne wzory umów, ani na model organizacyjny, na którym
mają być takie umowy oparte. „Rozpowszechnianie modelu konsultingowego i
opartych na nim wzorów FIDIC w zastosowaniu do zamówień publicznych wynika
jedynie z wymagań funduszy pomocowych UE dla budownictwa, których jednocześnie
znajdują się postanowienia o obowiązku stosowania PZP oraz wzorców
FIDIC”[Heine, Roguski 2006a.]. W modelu konsultingowym między inwestorem a
wykonawcą występuje inżynier kontraktu, który działa w imieniu zamawiającego,
wykonującego wszystkie czynności niematerialne w tym między innymi nadzór inwestorski.
Podstawowym
kryterium wyboru wykonawcy jest cena. Dobrze przeprowadzona kalkulacja i niskie koszty stałe dają spore
szanse na wygranie przetargu, jednakże niestety nie są to wystarczające warunki
do przedstawienia najniższej ceny i wygrania przetargu.
Następnym kryterium wyboru jest uwzględnienie wiarygodności
ekonomicznej, technicznej, lub finansowej wykonawcy.
Składanie
oferty przetargowej jest oddzielne dla każdej inwestycji. Temat przygotowania i
składania ofert jest zwykle zawarty w zapytaniu ofertowym. Z zapytaniem należy
się uważnie zapoznać i przed złożeniem oferty należy pamiętać o podstawowych
zasadach:
Ø
Nie składać ofert na inwestycje zbyt trudną
technologicznie, za dużą lub za małą w stosunku do własnych możliwości,
Ø
Przy pojawieniu się czynności wysoce
specjalistycznych należy wcześniej zabezpieczyć sobie podwykonawcę,
Ø
Nie przystępować do przetargu w konsorcjach w
których jest więcej niż 3 członków[Heine, Roguski2006b.]
Ø
Zwracać szczególną uwagę na gwarancje i
obciążenia ryzykiem
Umowy budowlane
Osoby opracowujące treść umów, a
także podejmujące istotne decyzje dotyczące projektu, powinni znać specyfikację
zagadnień i pojęć, które w tych procesach występują.
Najczęściej
w chwili zawierania umowy budowla jeszcze nie istnieje i z reguły do tego czasu
jest już opracowany projekt, choć nie zawsze tak się dzieje. Zleceniodawca jak
i zleceniobiorca dąży do osiągnięcia korzystnych warunków na trzech
płaszczyznach[Heine 2009]:
Ø
Czasz na wykonanie – termin:
Przedmiot sprzedaży następuje w czasie trwania umowy, który
musi być zapisany w umowie w sposób wiążący.
Czas wykonania obejmuje wszystkie czynności wykonawcy niezbędne do wykonania
inwestycji budowlanej począwszy od dnia rozpoczęcia robót, do dnia ich
ukończenia. Należy też rozgraniczyć czas trwania: umowy, wykonania i
ukończenia. Czas umowy obejmuje okres przed rozpoczęciem i po ukończeniu robót,
a rozpoczyna się w momencie podpisania umowy i trwa przez cały okres rękojmi,
którego FIDIC nazywa okresem zgłaszania wad. Jednak czas wykonania jest
kluczowym elementem podczas negocjacji umowy
Ø
Data rozpoczęcia i zakończenia
Od chwili zawarcia umowy do
chwili rozpoczęcia jej wykonywania musi upłynąć nieco czasu na następujące
czynności wstępne o których dobrze jest pamiętać podpisując już zawartą umowę:
o
Przez inwestora: przekazanie dokumentacji oraz
terenu budowy, zorganizowanie nadzoru inwestorskiego, niekiedy także uzyskanie
pozwolenia na budowę czy też wpłacenie zaliczki.
o
Przez wykonawcę: przygotowanie zaplecza
technicznego oraz socjalnego, dostarczenie materiałów, sprzętu personelu
kierowniczego, administracyjnego i wykonawczego, przedłożenie zamawiającemu
wymagane gwarancje i zawarcie ubezpieczenia.
Zwykle umowa wchodzi w życie z
dniem podpisania, ale uznanie daty wejścia w życie za datę rozpoczęcia robót jest
złym rozwiązaniem, ponieważ takie uproszczenie skutkuje brakiem czynnika
dyscyplinującego czynności wstępne, w rezultacie czego niektóre z tych
czynności odwlekają się niekiedy znacznie, a następnie wywołują spory. Dlatego
dobrze zawarta umowa powinna określać realistyczne wymagania do spełnienia czynności
wstępnych przez obie strony, a następnie w dokumentach budowy powinien być
dokonany zapis o dacie kalendarzowej, kiedy wszystkie te czynności zostaną już
zakończone. W wielu umowach termin wykonania figuruje jako data kalendarzowa.
jednak nagminnym zjawiskiem jest opóźnienie co prowadzić może do kar umownych.
Ø
Kary umowne
Menadżer projektu powinien
wiedzieć, że według prawa cywilnego opóźnienie nie stanowi naruszenia prawa, a
przy tym żadna ze stron umowy cywilnej nie może zachowywać się w stosunku do
drugiej strony jak władza. Dlatego w umowach pojawia się takie pojęcie jak
„odszkodowanie umowne” Według prawa
odszkodowanie interpretowane jest jako „wyrównanie szkody”, co jest trudne do
oszacowania. Czasem przedłużenie realizacji projektu stoi po stronie inwestora
i wtedy oszacowanie odszkodowania leży na korzyśc po stronie wykonawcy.
Kary
umowne są jednak nieodzownym elementem projektu, ponieważ dodatkowo mobilizuje
obie strony do zakończenia prac.
Ø
Straty związane z przedłużeniem wykonania robót
budowlanych
·
wyrównanie strat inwestora
·
wyrównanie strat wykonawcy
Ø
kaucje
- Terminy płatności
Świetnie napisany artykuł.
OdpowiedzUsuńFaktycznie bardzo solidnie rozpisane co i jak krok po kroku. Ja wiem już z doświadczenia, że bardzo fajną sprawą jest na pewno posiadanie dobrego projektu zanim zaczniemy wykonywać jeszcze jakiekolwiek prace. Właśnie dlatego ja również zdecydowałem się na zgłoszenie do biura projektowego https://zarzycki-konstrukcje.pl/ gdzie uzyskałem bardzo ładny projekt.
OdpowiedzUsuńBardzo dobry wpis na temat fazy przedinwestycyjnej - przyda się szczególnie początkującym. Dla osób które szukają inwestora zastępczego - polecam zespół PM - najwyższy poziom świadczonych usług.
OdpowiedzUsuńW takim razie, aby ocenić opłacalność inwestycji, to już na etapie planowania trzeba stworzyć dokładny kosztorys inwestorski. Większość firm jest w stanie wykonać go samodzielnie, szczególnie korzystając z aplikacji https://snapcalc.eu/ . Tworzenie kosztorysów w taki sposób jest intuicyjne a przy tym sprawne i bezproblemowe. Aplikacja to mnóstwo możliwości, zapewnia dokładne wyliczenia, a raporty można generować w Excel.
OdpowiedzUsuń